Για τους περισσότερους ανθρώπους η πεταλούδα θεωρείται το πιο δύσκολο στυλ κολύμβησης.
Οι περισσότεροι ερασιτέχνες κολυμβητές ή τριαθλητές που έχουν ξεκινήσει κολύμβηση σε μεγάλη ηλικία έχουν αποκλείσει από το μυαλό τους την πιθανότητα να ασχοληθούν με την εκμάθηση αυτού του στυλ κολύμβησης καθώς μεταξύ άλλων:
Θεωρούν πολύ δύσκολο εώς αδύνατο να μάθουν σωστά την εκμάθηση της πεταλούδας.
Δεν την θεωρούν χρήσιμη στην βελτίωσή τους στο ελεύθερο.
Μερικά από τα σχόλια που έχουμε λάβει όταν προσπαθούμε να μάθουμε κάποιον πεταλούδα είναι τα εξής :
«Καλά θέλεις να γελάνε όλοι στο κολυμβητήριο;».
«Εδώ δεν μπορώ καλά καλά να κολυμπήσω ελεύθερο, πεταλούδα θα κολυμπήσω;»
«Γιατί να κολυμπήσω πεταλούδα, υπάρχει λόγος;»
«Αποκλείεται;»
Παρότι σε επίπεδο σωματικής επιβάρυνσης και απαιτήσεων είναι το πιο δύσκολο στυλ κολύμβησης δεν είναι απαραίτητα και το πιο δύσκολο τεχνικά στυλ κολύμβησης.
Σε πολλές περιπτώσεις έχουμε καταφέρει να διδάξουμε ολοκληρωμένα την πεταλούδα σε άτομα που δεν είχαν ποτέ δοκιμάσει να κολυμπήσουν πεταλούδα μέσα σε μόνο μία προπόνηση και σε μερικές περιπτώσεις σε λιγότερο από 15-20 λεπτά ο κολυμβητής είχε καταφέρει να κολυμπάει εξαιρετικά πεταλούδα.
Κατά την δική μας γνώμη –παρότι ότι αναγνωρίζουμε ότι κάθε στυλ κολύμβησης έχει τις δικές του δυσκολίες- δεν είναι η πεταλούδα το πιο δύσκολο στυλ κολύμβησης, ιδίως για ανθρώπους που είναι καλά γυμνασμένοι.
Μερικά βασικά σημεία για την εκμάθηση της πεταλούδας :
Δεν πρέπει να επιτρέπουμε σε κολυμβητές να κολυμπούν πεταλούδα με λάθος τεχνική ελπίζοντας ότι θα βελτιωθεί με τον καιρό η τεχνική τους. Φυσικά αυτό ισχύει για την εκμάθηση όλων των στυλ κολύμβησης.
Είναι τελείως λάθος η λογική της κολύμβησης μεγάλων αποστάσεων στην πεταλούδα. Αυτό ισχύει ακόμα και για εξαιρετικούς κολυμβητές.
Η σωστή ενδυνάμωση εκτός νερού μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην γρήγορη εκμάθηση τη πεταλούδας.
Ας δούμε τα σημεία κλειδιά για την πεταλούδα :
Οριζόντια θέση σώματος : Οπως σε όλα τα στυλ η ελάττωση της μετωπικής αντίστασης είναι πιο σημαντική από την αύξηση της ισχύς προώθησης μέσα στο νερό. Στο τέλος κάθε χεριάς είναι σημαντικό να έχουμε μία οριζόντια θέση. O Michale Phelps αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πως αντιλαμβανόμαστε πλέον την σωστή τεχνική στην πεταλούδα.
Πόδια : Επίσης όπως σε όλα τα στυλ η σωστή τεχνική στα πόδια είναι η βάση της σωστής εκμάθησης της τεχνικής. Φυσικά στην πεταλούδα δεν πρέπει να μιλάμε για πόδια αλλά για ολόκληρη την κίνηση του κορμού. Εχουμε δύο ποδιές/ «πεταλουδισμούς» σε κάθε κύκλο/ χεριά με την πρώτη ποδιά να λαμβάνει χώρα κατά την είσοδοτων χεριών στο νερό και την δεύτερη ποδιά να λαμβάνει χώρα καθώς τα χέρια βγαίνουν από το νερό. Οπως και στο ελεύθερο η ευλυγισία στους αστραγάλους αποτελεί βασικό σημείο για την μεγιστοποίηση της προώθησής μας μέσα στο νερό. Ακόμα και το 1/3 της προώθησής μας οφείλεται στην κίνηση των ποδιών/ κάτω σώματος.
Χέρια : Εχουμε τα εξής σημεία/ φάσεις αναφορικά με τα χέρια : Είσοδο- Πιάσιμο- Τελείωμα και επαναφορά
Αναπνοή : Η αναπνοή κάθε 2 χεριές ήταν το συνηθισμένο κάτι που ο Phelps έχει αλλάξει ως νοοτροπία.
Συντονισμός : Οσυντονισμός μεταξύ χεριών, ποδιών και αναπνοής ίσως είναι το πιος δύσκολο σημείο στην πεταλούδα.
H πεταλούδα είναι ένα εξαιρετικό στυλ για ενδυνάμωηση όλων των κολυμβητών και τριαθλητών και έχει πολλαπλά οφελη για όλους τους κολυμβητές όλων των επιπέδων. Είναι απαραίτητο να βρούμε έναν προπονητή που θα έχει την διάθεση, την υπομονή, τις γνώσεις, την εμπειρία αλλά και την πίστη ότι θα μπορέσουμε να διδαχθούμε και αυτό το στυλ κολύμβησης.
Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (BSc, MSc- MBA) &
Triathlon NZ Level 3 Accredited Coach
American Swimming Coaches Association Level 4:5 Certified Coach
International Triathlon Coaches Association Certified Coach
Australian Swimming Teachers & Coaches Association Silver License Coach
Email : smartsportcoach@hotmail.com & 6937170260
O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534).
Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου.
Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence).
Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.